Emlékszem, amikor megkaptam az első doboznyi festetlen, szürke műanyagot. Egy fantasy szerepjátékhoz vásároltam őket, és bár a karakterek izgalmasak voltak, a szürke tömeg teljesen lelombozott. Ott álltam a konyhaasztalon, egy tucat apró lovaggal és orkkal, és azt éreztem, hogy képtelen leszek életet lehelni ezekbe az alig pár centis lényekbe – pláne úgy, hogy a kezem általában még egyenes vonalat sem tud rajzolni. Aztán belevágtam, és rájöttem, hogy a miniatúra festés nem is annyira ijesztő, mint amilyennek tűnik.
A pánik pillanata: Mi kell a kezdéshez?
Amikor először néztem utána a témának, csak a profi videókat láttam, ahol 50 féle festék, airbrush pisztoly és speciális UV lámpák sorakoztak. Ez persze azonnal elvette a kedvem. Pedig a jó hír az, hogy kezdőként sokkal kevesebb dologra van szükséged, mint gondolnád, és nem kell azonnal több tízezer forintot költened. A legfontosabb, hogy szerezz be egy speciálisan figurákhoz tervezett akril festékkészletet.
Az ecsetek terén ne ess abba a hibába, hogy a legolcsóbb, vastag, barkácsbolti készletet veszed meg. Szükséged lesz legalább két, jó minőségű ecsetre: egy 0-ás vagy 1-es méretűre a nagyobb felületekhez, és egy 00-ás vagy 000-ás, nagyon hegyes ecsetre a részletekhez. A szintetikus szőr is megteszi az elején, de ha igazán éles vonalakat akarsz, érdemes lehet beruházni egy kolinszky szőrű ecsetre is.
Festékből felejtsd el a hagyományos hobbi akrilt! Azokat nem arra tervezték, hogy vékony rétegekben vidd fel a figurára. Keresd a kimondottan miniatúrákhoz gyártott festékeket (pl. Citadel, Vallejo, Army Painter). Ezek pigmentáltabbak és sokkal könnyebb őket hígítani. Ezen kívül kelleni fog egy egyszerű vizes pohár, egy műanyag vagy kerámia paletta (ne fém!), és rengeteg türelem.
Az alapozás titka, avagy a fekete mágia
A figurafestés aranyszabálya, hogy SOHA ne kezdj el festeni alapozás nélkül. Az alapozó a festék és a műanyag felület között egy olyan réteget képez, amihez a színek rendesen hozzá tudnak tapadni. Ha kihagyod ezt a lépést, a festék könnyen lekopik, vagy rémesen foltos lesz, hiába kented fel tökéletesen.
Kezdőként a legegyszerűbb, ha megveszel egy spray formájú alapozót. A spray-zés gyors, egyenletes és nem hagy ecsetnyomokat. A legnépszerűbb színek a fekete, a fehér és a szürke. A fekete alapozás sötétebb, drámaibb eredményt ad, de a világos színeket nehéz rávinni. A fehér alapozás szép, élénk színeket eredményez, de minden hibát azonnal megmutat.
Én azt javaslom, kezdd a szürke alapozóval. Ez egy jó középutat biztosít, amire könnyű ráfesteni a sötét és a világos színeket is. A spray használatakor tartsd be a biztonsági előírásokat: fújj egyenletes mozdulatokkal, kb. 20-30 cm távolságból, jól szellőző helyen. Ne fújj túl vastag réteget, különben eltömíti a figura apró részleteit!
Színek rétegezése: Túl a kifestőkönyvön
A festés igazi titka a hígítás. Ez az a pont, ahol sokan elvéreznek. Ha a festék túl sűrű, vastag, darabos réteget képez, eltüntetve a figura finom részleteit. A profik azt mondják, a festék állaga legyen olyan, mint a tej. Egy vékony réteg nem fogja teljesen fedni az alapozót, de ne aggódj, ez a cél!
Mindig vidd fel a színeket több vékony rétegben. Két vagy három vékony réteg sokkal szebben néz ki, mint egyetlen vastag. Miután felvitted az első bázisszínt – mondjuk a lovag páncéljának ezüstjét –, jöhet a „wash”, azaz az árnyékolás. Ez egy szuperhíg, sötét festék (általában fekete vagy barna), ami befolyik a figura minden mélyedésébe és repedésébe.
A wash használata azonnal mélységet ad a figurának. Amikor először kentem be a lovagomat a sötét árnyékolóval, és láttam, ahogy a festék magától bekerül a résekbe, felkiáltottam. Ez a varázslat: az árnyékolás kiemeli azokat a részleteket, amik addig laposnak tűntek. Hagyd teljesen megszáradni, mielőtt folytatod a munkát.
Részletek és befejezés: Az utolsó simítások
Miután az árnyékoló megszáradt, a figura sötétnek és kissé koszosnak tűnhet. Itt jön képbe a szárazecsetelés (drybrushing). Fogj egy lapos, viszonylag vastag, régi ecsetet, mártsd bele egy világosabb színbe, majd szinte teljesen töröld le róla a festéket egy papírtörlőn. Az ecseten csak nagyon kevés festék maradjon.
Ezzel a majdnem száraz ecsettel finoman dörzsöld át a figura kiálló részeit. A szárazecsetelés lényege, hogy a festék csak a domború részeken tapad meg, imitálva a fényt. Ez az egyik leggyorsabb és leghatékonyabb módja annak, hogy a páncél, a szőrme vagy a kő felülete valóságosnak hasson. Ne félj tőle, ez a technika sok hibát megbocsát.
Végül jöhetnek az apró részletek: a szemek, a szíjcsatok, a gombok. Itt kell a 000-ás ecset, a fix kéz és a mély lélegzet. Ha elrontod a szemet, ne pánikolj, várj, míg megszárad, és fesd át a hibát a bázisszínnel, majd próbáld újra. Az utolsó lépés a lakk, vagyis a védőréteg (varnish). Ha azt akarod, hogy a figura bírja a gyűrődést a játékasztalon, fújj rá egy matt lakkréteget. Ezzel a műved védve van, és hivatalosan is elkészült az első miniatúrád!
